Mobilbarát: mit jelent?

Mobilbarát weboldal jelölése a találati listában

Mobilbarát weboldal jelölése a találati listában

A mobilbarát kifejezést (angolul: mobile-friendly) a google vezette be a találati listákon, hogy az okostelefonokon böngésző látogatók választását segítse azzal, hogy előre megjelöli azokat az honlapokat, amelyek jól jelennek meg a telefonokon. A google webmestereknek szóló blogján 2014 novemberében jelent meg a hivatalos kommunikáció arról, hogy a találati listákon külön jelölést kapnak a mobilbarát weboldalak . Ez világszinten végbe is ment néhány hét alatt, így a magyar találati listákon is megjelent a mobilbarát kifejezés.

Mitől lesz egy weboldal mobilbarát?

A korábban említett bejegyzésben az alábbi négy feltételt jelölték meg, ezeket figyeli a Googlebot (a google robotjainak neve) és ezek alapján kapja meg egy honlap a mobilbarát címkét.

    • A weboldal nem tartalmaz olyan technológiát, amely nem működik mobil eszközökön pl.: Flash
    • A szöveg mérete megfelelő a kényelmes olvasáshoz, nem kell nagyítani
    • A tartalom a kijelző méretéhez igazodik, így a felhasználónak nem kell vízszintesen görgetnie vagy nagyítania
    • A linkek (hivatkozások és gombok, menü elemek) elég távol helyezkednek el egymástól ahhoz, hogy a látogató azt tudja megérinteni, amelyiket szeretné

Ez a felsorolás nagyon pontosan megmutatja, hogy minek kell megfelelni-e egy most készülő weboldalnak, hogy a google számára mobilbarát legyen, és ezzel együtt a látogatók is kényelmesen tudják használni mobilon.

Mobilbarát, számít ez?

Röviden: Igen, számít. Nem maga a címke, hanem az hogy az oldal tényleg mobilbarát-e. A google részéről ugyanebben a bejegyzésben már említést tettek arról, hogy a jövőben rangsorolási tényező lehet, hogy egy weboldal mobilbarát vagy sem.
2015. februárjában hivatalos kommunikációban jelentették be, hogy 2015. április 21-től kezdődően bekerül a rangsorolási algoritmusba a mobilbarát vizsgálat. A közlemény szerint jelentős hatással lesz a mobil találati listára az algoritmus változása.

Az azóta eltelt egy évben megbizonyosodhattunk arról, hogy a találati lista nagy mértékben átalakult, ha mobilról indítunk Google keresést. Sok esetben az látható, hogy az a weboldal, amelynek nincs mobilnézete, az a mobilos keresés esetén 3-4 helyezéssel hátrébb van, mint a hagyományos eszközön végzett keresés esetén. Ez már önmagában elég nagy veszteség, ráadásul a többi oldal rendelkezhet a mobilbarát megjelöléssel, ami még inkább rontja az átkattintási arányt, tehát rengeteg látogatót veszíthetünk.

2016. májusa óta még tovább nőtt a mobilbarát weboldalak rangsorolási előnye. Erről, a hivatalos blogban írtak: Folyatatjuk, hogy a web még inkább mobilbarát legyen. Tehát, mostantól még nagyobb hátrányba kerülhetünk, ha ne figyelünk a mobilos látogatók igényeire. Ez nem csak a találati lista miatt fontos, hanem azért is, mert kimutatható, hogy azok az oldalak, amelyeknek nincs mobilnézete , sokkal rosszabb mutatókkal rendelkeznek a mobilos látogatók körében.

A leginkább beszédes mutató, hogy a látogatók sokkal kevesebb időt töltenek el az oldalon (sok esetben az átlag felét), és előbb képnek ki az oldalról anélkül, hogy bárhová kattintottak volna. Tehát ezeket a látogatókat nagy arányban elveszítjük, ha az oldalunk nem mobilbarát.

Google mobilbarát teszt

Már megszokhattuk a googletől, hogy ha valamit javasol és előír, akkor segítséget is ad hozzá, hogy ellenőrizni tudjuk az eredményeinket. Ebben az esetben egy olyan eszközt készítettek, ahová a honlapunk linkjét bemásolva kielemzi az oldalt a mobilbarát feltételeknek megfelelően. Az google mobilbarát teszt itt érhető el: https://www.google.hu/webmasters/tools/mobile-friendly/

A válasz meglehetősen rövid, az oldal vagy mobilbarát vagy nem mobilbarát, ez utóbbi esetben egy rövid tájékoztatást is kapunk arról, hogy a melyek a legnagyobb hibák az oldallal kapcsolatban.

Ha itt azt látja, hogy weboldala nem mobilbarát, akkor biztos lehet benne, hogy ez a honlapjának a helyezéseiben is jelentkezik és fontos lenne ezeket a hibákat nagyon gyorsan kijavítani.

Hogyan lesz mobilbarát a honlapom?

Erre nem lehet egy mondatban válaszolni, nagyon sok múlok azon, hogy milyen a jelenlegi honlap, mennyire régen és milyen technológiával készült. Sajnos a nagyon régi (5 évnél öregebb) honlapok esetében nagyon kicsi az esély, hogy kevesebb munkával alakítható mobilbaráttá, mint ha egy új oldalt készítenénk. Ráadásul, azóta számos olyan marketing és közösségi média lehetőség jött létre, amelyeket eddig nem lehetett kihasználni a régi honlap miatt.
Sok esetben tehát a legjobb megoldás egy új oldal létrehozása, amellyel egy csapásra megoldható a mobilosítás problémája és számos más online marketing eszköz kihasználására is.

Hogyan lesz mobilbarát a honlapom?

Erre nem lehet egy mondatban válaszolni, nagyon sok múlok azon, hogy milyen a jelenlegi honlap, mennyire régen és milyen technológiával készült. Sajnos a nagyon régi (5 évnél öregebb) honlapok esetében nagyon kicsi az esély, hogy kevesebb munkával alakítható mobilbaráttá, mint ha egy új oldalt készítenénk. Ráadásul, azóta számos olyan marketing és közösségi média lehetőség jött létre, amelyeket eddig nem lehetett kihasználni a régi honlap miatt.
Sok esetben tehát a legjobb megoldás egy új oldal létrehozása, amellyel egy csapásra megoldható a mobilosítás problémája és számos más online marketing eszköz kihasználására is.

Tetszett? Oszd meg!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Solymos Tamás

Solymos Tamás

Egy évtizede foglalkozom honlapok készítésével és az utóbbi években kiemelt szerepet kaptak a honlapok mobil megoldásai. Igyekszem a jövő lehetőségeit kideríteni és megosztani a látogatókkal. Ha kérdésed van a weboldaladdal kapcsolatban, segítségre lenne szükséged, akkor keress bátran, kattints ide: kapcsolat.
Solymos Tamás

Latest posts by Solymos Tamás (see all)